Transformatie basis adem oefening

Maak het jezelf comfortabel en draag geen knellende kleding of riem.
Als je start met ademen kun je het beste gaan liggen omdat dan de adem gemakkelijker diep in je buik komt. Later kun je ook gewoon gaan zitten. Deze manier van ademen stuurt een signaal van vrede in je lichaam. Er zijn ook andere manieren van ademen; zij dienen een ander doel.

Ga op je rug liggen op een bed, zachte vloer of op de bank.
Zorg dat je armen en voeten niet gekruist zijn (blokkeert de energie).
Houdt de schouders laag tegen de grond, zodat ze open zijn; zo wordt er meer zuurstof vervoerd door het lichaam.
Houd je voeten een klein stukje uit elkaar. Plaats een van je handen op de buik in de buurt van de navel. Voel het contact met je buik en voel je buik zwellen. Plaats de andere hand op de borst, voor zolang het prettig voelt.
Sluit je ogen.
Maak de keuze om de gehele oefening bewust te ervaren.
Adem door de neus in en uit (indien mogelijk).
Merk op hoe dat je je voelt.
Concentreer je gedurende een paar minuten op je ademhaling en word je ervan bewust welke hand met de ademhaling meebeweegt.
Probeer de adem met je gedachten door het lichaam te volgen.
Mochten er ondertussen gedachten in je opkomen schenk er dan geen aandacht aan. Als een wolkje in de lucht drijven je gedachten voorbij als je ze gewoon laat gaan.
Adem rustig de meeste lucht in je longen uit.
Adem in en laat je buik, terwijl je rustig inademt omhoog komen (je moet de beweging met de hand mee kunnen voelen). Houd je schouders laag aan de grond en je borstkas stil.
Adem nu langzaam uit. De buik zal langzaam dalen.
Fantaseer dat de lucht naar buiten stroomt en laat allerlei spanningen en afvalstoffen mee naar buiten gaan.
Vind je eigen ritme; dat is voor iedereen verschillend.
Omdat je meer zuurstof inneemt dan je gewend bent, kan het zijn dat je hoofd licht gaat voelen. Als je dit als onaangenaam ervaart, kun je wat langzamer gaan ademen of eventueel iets minder diep. Let op dat je niets forceert.
Begin bijvoorbeeld met 2 tot 5 minuten per dag en bouw dit langzaam verder op.
Geef jezelf toestemming om de adem te voelen in iedere cel van je lichaam.
Wees opmerkzaam hoe je je voelt na het ademen en wat er in je lichaam verandert.
Beweeg je tenen, je benen en je armen, je vingers en je handen. Je hoofd, je neus en je oren, beweeg je nek en rek je langzaam uit. Open je ogen en kom langzaam terug naar het hier en nu op je eigen manier en je eigen tempo. Neem de tijd om rustig op te staan.

Adem Academie, 4 maart 2008
Marianne Rombouts & Jan Buijse
top